Assalamualaikum Dearest Reader[s]

Tuesday 5 January 2016

Tahun 2015, Tahun yang Paling Mencabar

Assalamu'alaikum Warahmatullah :) With the name of Allah :
the Most Gracious and the Most Merciful.

2015 merupakan tahun yang paling mencabar bagi seorang insan bernama Nurul Syafiqah Airussham. Ya, itu nama penuh aku.


Kali ini, aku nukilkan entri ini sebagai coretan terindah dalam hidupku. Mungkin boleh dijadikan sebagai bahan bacaan dan inspirasi buat anak cucuku kelak. Sungguh, ingin aku nyatakan bahawa sepanjang tahun 2015 ini pelbagai onak dan ranjau dalam kehidupan telah aku lalui.


2015, tahun aku menamatkan pengajian di Darul Quran, segala tenaga digembleng demi menamatkan hafazan 30 juzuk al-Quran dan menggapai sijil penganugerahan Diploma Tahfiz wal Qiraat.

2015, tahun aku berkhidmat sebagai Sekretariat Menyambung Pengajian ke Timur Tengah dan Universiti Tempatan (SMUTEM).

2015, tahun aku merasai peritnya apabila ditolak dalam percintaan.

2015, tahun aku dinobatkan sebagai Pelajar Cemerlang Majlis Khatam al-Quran 2015 dan penerima Anugerah Perdana Menteri Darul Quran JAKIM sempena Majlis Istiadat Konvokesyen 2015.

2015, tahun aku ditolak kemasukan ke Universiti Malaya dan diterima masuk ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia pada September 2015.

2015, tahun aku belajar dalam suasana baharu, bersama para pensyarah yang berasal dari negara Timur Tengah dan berkomunikasi dalam Bahasa Arab.

2015, tahun aku diberi amanah sebagai BRC Block E Mahallah Asma’.


Jika ingin dicoretkan, tidak terungkap segala yang tidak tersingkap. Cukuplah tahun 2015 ini telah menjadi saksi kepada jatuh dan bangun aku sebagai insan yang sentiasa inginkan perubahan dan kemajuan dalam diri.


Jika ingin diungkap ucapan terima kasih pula, tidak mampu aku ungkapkan walau dengan setinta dakwat yang terukir ucapan ‘TERIMA KASIH’ di atas sehelai kertas putih. Jutaan mahupun infiniti ucapan terima kasih dan syukur kepada Allah, ibu bapa, guru-guru, rakan-rakan dan insan-insan murni yang mendoakan diriku ini.


“Pengalaman silam mengajar erti hidup”.


Ya, aku banyak belajar dari pengalaman dan kesusahan yang aku lalui dalam hidup sebagai insan yang bergelar anak dan pelajar/mahasiswi.

Setiap ruang dan peluang untuk memperbaiki diri tidak akan disia-siakan.


Teringat pesanan ibuku, “jangan difikirkan perkara yang tidak penting dan mengganggu fikiranmu. Fokus dalam ibadah dan pelajaran. Jagalah Allah agar Dia peliharamu dalam setiap tindak-tandukmu”.

Aku terinspirasi dengan kata-kata ibu dan juga insan seperti beliau : Hanif Mahpa

"Read, you will conquer the world!"- antara bait katanya.





*Inspirasi buat diriku untuk tahun 2016 (Gambar)

No comments:

Post a Comment