Assalamualaikum Dearest Reader[s]

Thursday, 3 May 2012

Rahsia di sebalik huruf pertama dalam nama!

Bismillah wa Assalamu'alaikum Warahmatullah ^_^V

Semua orang ada nama masing-masing kan. Tipulah kalau tak ada nama langsung. Kita duduk dalam perut mak selama 9 bulan. Hidup membesar dalam cecair amnion atau amniotic fluid. Fungsi cecair itu adalah bertujuan untuk menyerap sebarang kejutan dan menghindarkan daripada sebarang bahaya yang berlaku ke atas bayi dalam kandungan. Faham tak? Bukan nak cerita pasal bayi ke atau berceloteh macam doktor. Potpet banyak cakap betul lah. Perasan pulak tu jadi doktor :p 

Okelah sebenarnya nak cakap nama kita sebenarnya dah diberi oleh ibu, ummi, mak, mama atau mami kita sebelum kita keluar ke dunia lagi. 9 bulan tu dok pikir "Nama apa lah yang aku nak bagi kat baby dalam perut ni" (sambil mengusap perut yang sdang sarat mengandung). Nama kita ni mesti yang terbaik punyalah kan. Tak kanlah nak cari yang tak elok maknanya. Contohlah kan mak kita panggil, "Syafiqah". Kan bagus maknanya (belas kasihan). Walaupun empunya nama tu agak pemarah atau garang :) tapi mungkin ada kelembutan di sebalik kekerasannya. hikhok

Nak tahu tak apa maksud huruf pertama dalam nama kita? Angkat tangan dulu. Alamak awak yang kat belakang sana meh sini ke depan sikit. Ya! Awaklah. HEHE. Yang depan sekali tunduk sikit kepala tu. Bertenang semua. Oke ^^V

Lollipop manis sedap. Nyummmm.
(commercial break jap)
A Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas. Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda.  

B Selalu tenang dalam menghadapi masalah yang rumit dan membahayakan dirinya adalah ciri penampilannya. Mereka juga sangat setia dan penyabar, yang menjadikannya amat disenangi dalam pergaulan. Kelemahannya, sangat mudah tersinggung. 

C Ramah dan pandai berbicara. Ini yang menjadikannya popular di kalangan rakan-rakan. Mereka tidak bersungguh dalam bertindak dan selalu menganggap masalah yang dihadapi adalah remeh. 

D Pendiam, bercakap hanya bila perlu. Sopan, berdisiplin dan kuat bekerja. Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan dalam mencapai cita-cita. Kelemahannya adalah selalu bimbang dan sukar mempercayai orang lain.  

E Pandai dan penuh pertimbangan dalam menjalankan tanggung jawab. Sikapnya periang bila hatinya senang, tetapi suka berdiam diri apabila hatinya gundah dan boleh membuatkan hati orang lain terluka.  

F Punya pendirian yang teguh, tidak mudah goyah dan keras kepala. Mereka juga sukar memaafkan. Tidak setia dan amat berhati-hati bila berbelanja.  

G Kerap murung dan bersedih hati. Pendiriannya mudah dipengaruhi. Tekun belajar ketika rakannya bermalas-malasan dan sebaliknya suka bermalas-malasan ketika rakannya sedang tekun.  

H Mudah simpati, bahasanya lemah-lembut. Tidak pernah melukai perasaan orang lain. Selalu tergesa-gesa dalam melakukan pekerjaan, suka berkhayal dan bercita-cita terlalu tinggi. 

I Suka memendam perasaan dan permasalahan. Mereka juga mudah merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain. Suka menangis. 

J Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan. Mudah merasa ragu dalam membuat keputusan dan tidak tegas.  

K Pandai berjenaka. Hari-harinya sentiasa ceria walaupun perasaannya gundah. Kelemahannya suka bercerita rahsia sendiri. 

L Ramah dan pandai bergaul dan mempunyai ramai kawan. Tidak suka bergosip dan mencampuri urusan orang lain. Amat berhati-hati bila berbelanja. Kelemahannya, tidak menepati masa.  

M Pandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika dikongkong, mereka akan berontak. Senang dijadikan sahabat, kerana mereka tidak berkira. Kelemahannya, boros dan keras kepala.


N Baik hati dan rapi dalam berpakaian. Mereka suka menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan balasan. Kelemahannya, mudah bersedih hati dan kurang percaya diri.  

O Serba boleh. Suka memendam perasaan dan permasalahan serta sukar mempercayai orang lain. Akibatnya ramai yang menggapnya sombong dan suka memilih teman. 

P Pandai berjenaka dan selalu ceria. Punya banyak idea dan sangat kretif. Sering melakukan sesuatu yang belum dilakukan orang lain. Agak pendendam dan boros.  

Q Setia dan mudah memaafkan orang lain. Suka meluangkan waktunya untuk kawan-kawan. Keras kepala, sukar diatur dan mudah emosi.  

R Pendiam dan bercakap hanya bila perlu. Tekun dengan kerja yang disukai dan bersungguh-sungguh dalam mengejar cita-cita. Suka mengkritik. Dan sukar mengawal bicara ketika marah.  

S Pandai dan tekun dalam mengejar cita-cita. Tidak suka pada orang yang suka memungkiri janji. Kelemahannya mudah tersinggung selain sukar menahan emosi. Jika sudah emosi marahnya meledak-ledak.  

T Sangat berdisiplin. Selalu mengerjakan sesuatu menurut aturan buku. Tidak suka mengelamun atau bermalas-malasan. Suka menonjolkan diri selain senang gugup, terutama bila bersalah.  

U Suka berterus-terang dan menyendiri. Naif baginya merugikan orang lain. Tidak tahan dengan kritikan dan kurang pandai menyusun kata-kata jika berbicara didepan orang ramai.  

V Tutur katanya lembut dan pemalu. Pandai meyesuiakan diri. Selain itu, mereka juga pandai menguasai orang disekitarnya dengan cerita-cerita yang memikat. Tidak suka berterus terang.  

W Ramah dan mudah simpati. Sikapnya amat menawan. Punya toleransi yang tinggi dan ringan tangan. Keras kepala dan sukar diatur, tetapi hatinya boleh dilembutkan dengan kesabaran dan kelembutan.  

X Budi pekertinya halus. Suka melakukan pekerjaan sosial. Mudah tersinggung dan tidak akan berbaik dengan mereka yang menyinggungnya.  

Y Pendiam dan tidak suka menonjolkan diri. Ramai menganggapnya sombong walaupun sebenarnya mereka adalah sahabat yang baik. Tidak berani mengemukakan pendapat. 

Z Pandai berjenaka dan menyesuaikan diri dalam pergaulan. Suka disapa terlebih dulu dan gemar menonjolkan diri.
 
 Eh bugs bunny menari. Holla ;)

9 comments:

  1. mcm betul pun ada..hihiih

    ReplyDelete
  2. bila saya guna nama Farah diri sy jadi lain,
    bila saya guna Zaty, diri saya jadi lain, hehehe
    rasenya mcm betullah hehehe

    ReplyDelete
  3. haah. stuju ! cm btol la.. leyh cye ke x eyh ? haha
    like ths post.

    ReplyDelete
  4. mohon copy ? klaw bleyh nnty lemme know taw. :D

    ReplyDelete
  5. ayong aamk dari mana ?? best2.. haaa,btol pon ade.. kihkih..thnks ayong.nice info huhu ^^

    ReplyDelete
  6. Salam~ Zam datang usha2 blog anda ;)
    Thanks sbb sudi join segmen Blog Pilihan Zamani 84
    Sambil2 menunggu keputusan di umumkan, jom blogwalking
    dulu & berkenalan sesama bloggers. Pada yang dah bermula awal,
    korang mmg sporting la :D Senarai terkini peserta
    (sehingga 24hbApril) telah di update:

    http://zamani84.blogspot.com/p/peserta-segmen-blog-pilihan-zamani-jom.html

    ReplyDelete
  7. eh ! sy peramah ? heheh . opkoss lerr :))

    ReplyDelete